Vrijdag
02-11-2018 10:45
Reacties: Groet, Camperduin, Petten - dijken en duin
provincie Noord-Holland  vertrekpunt eindpunt Groet (rondwandeling)  afstand 17,5  aantal deelnemers op dit moment 13

Reactie dik v. (organisator / kaartlezer)  (05-11-2018)
Opnieuw een prachtige dag, met een blauwe lucht met majestueuze wolkenpartijen boven ons hoofd. En met een enkel buitje tegen 3 uur dat weer zo voorbij was, met een reusachtige heldere dubbele regenboog. Voor de afwisseling weer eens met een grotere groep van zo n 11 deelnemers.
Omdat voor 11 uur in Groet geen horeca open is gingen we meteen van start, op weg naar Camperduin en liepen al gauw in een verrassend mooi stukje duin met zand en heide en een groot stuifduin met witte koppen in de verte voor ons. (Het leek wel buitenland.) Dat was waar ik op af wilde. Van bovenaf kun je zien hoe dit wandelende duin zich de afgelopen jaren zich in zijn geheel over zijn eigen breedte landinwaarts heeft verplaatst.
Via het zand en de eronder liggende ondergestoven Baaknolweg liepen we naar de Harger Zeeweg en zigzaggend langs de rand van het duin met uitzicht op de eeuwenoude Vereenigde Harger- en Pettemerpolder (de verkaveling staamt voor een groot deel nog uit de Middeleeuwen) richting Camperduin om daar iets te drinken op het strand bij paviljoen Luctor et Emergo. Aan de voet van de nieuwe duinenrij die langs de oude Hondsbossche Zeewering richting Petten is opgeworpen.
De andere kant hebben ze een recreatieve lagune gemaakt waar zich mettertijd ook nieuwe natuur moet ontwikkelen achter een strook duin. Vanaf Camperduin liepen we over de kruin van de oude dijk met rechts van ons de nieuwe Hondsbossche duinreep richting Petten. Met uitzicht op vogelreservaat De Putten, ontstaan door het uitgraven van klei in het verleden, bestemd voor versterking van de zeedijk. Speciaal hiervoor had ik me maar eens een verrekijker aangeschaft.
Maar het aantal vogels viel nogal tegen, wat meerkoeten en aalscholvers en verder eenden, o.a. wat krakeenden en niet nader ge-identificeerde steltlopers. Verderop kwamen we nog verschillend ganzen tegen, zo te horen ook kolganzen en in de lucht kieviten en kleine eendjes: talingen of smienten. Vanaf de dijk keken we uit op de waterpartijen en de polder met molen en oude boerderijen, o.a. een doorgesneden boet. Boven de zee zagen we de regen uit de wolken vallen. Alle kans dat het onze kans op kwam.
Ongeveer 2 km. voor Petten besloten we om direct via de Oude Schoorlse Zeedijk richting Groet te gaan en niet verder richting Petten. We konden dan nog een stukje door de Groeterpolder lopen. De dijk slingert tussen mooi polderland door, langs een kreek met rietbiezen om een wiel, met uitzicht op het oude polderlandschap. Boven ons wat zwermen kieviten en andere vogels. Bij de Hargervaart met ernaast de Hondsbossche Slaperdijk (uit 1526) richting Groet, spiegelend in het licht, liepen we rechtdoor naar de Groeterpolder.
Hier werden we ingehaald door een regenbui(tje) uit zee, die een reusachtige regenboog boven de polder toverde. Het leek of een kudde schapen door aliens werden opgehaald en de regenboog in het groene gras verder uitliep. Het buitje liet minder indruk na en bezorgde weinig problemen. In de Groeterpolder is een deel van het pad helaas inmiddels een verhard fietspad geworden. Het uitzicht over de polder is ook iets minder dan de oude Harger- en Pettemerpolder. Over een paadje langs de rand van Groet kwamen we vlak bij het witte kerkje in Groet waar we nog een afscheidsdrankje namen.
Al met al weer een mooie en heel gezellige wandeling door mooie duinen en een mooi polderlandschap. Een mooie combinatie. Het gebied is zeker een aparte wandeling waard. Iedereen weer bedankt voor het meewandelen en voor het prettige gezelschap en de gesprekken. Wellicht tot een volgende keer. (Bijgaand nog wat fotoos onder de link.)
Foto's

Kijk hier voor de foto's van deze tocht.

Reacties deelnemers
Elly van der J. (05-11-2018)
Ha Dik, het was een prachtige tocht en wat een mooie foto s heb je gemaakt onderweg. Top hoor

Carpoolen, voorpret of even laten weten wat je vond van de tocht?
Stuur een reactie in (alleen voor deelnemers)

terug

deze pagina is zichtbaar voor alle bezoekers van de site www.dewandelsite.nl