Vrijdag
22-11-2019 10:50
Reacties: Door de Ooijpolder en de Millingerwaard
provincie Gelderland  vertrekpunt eindpunt NS Nijmegen - Kekerdom   afstand 20,6  aantal deelnemers op dit moment 7

Reactie dik v. (organisator / kaartlezer)  (23-11-2019)
Hier alvast een verslag van de wandeling van vrijdag door de Ooijpolder en de Millingerwaard, de fotoos komen later.
Op 1 deelnemer na die helemaal niets van zich liet horen was iedereen mooi op tijd bij bloemenstal en piano op het station in Nijmegen. Nog even rondgekeken, maar de laatste deelnemer was er echt niet. Dus vertrokken we met ons zevenen voor de wandeling. Het beloofde een mooie wandeldag te worden, op het weerbericht afgaande. Hoewel het weer nog een verrassing in petto had met wat miezerige regen in de ochtend. Ik had nog gauw in poncho in mijn rugzak gestopt. Maar toen we vertrokken scheen de zon. Iets later ook over de herfstbladeren in het Kronenburgerpark. De zon scheen, de lucht was voornamelijk blauw met nauwelijks wolken.
Op zich is de tweede helft van november niet de beste tijd voor een wandeling door de Ooijpolder en de Millingerwaard. Wat er nog aan bloemen bloeit, en dat is niet zoveel, is niet meer dan een zwakke herinnering aan de zomer. Zeker dit jaar waarin al sinds september niets of nauwelijks iets meer aan bloeiende bloemen was te zien. Paddestoelentijd is ook zo n beetje voorbij. Eigenlijk had ik de wandeling in oktober willen doen maar die ging niet door omdat er nog maar twee deelnemers waren en het weer tamelijk bar was en niet uitnodigde om helemaal naar Nijmegen te reizen, en er zou onderweg nog eens iemand kunnen afzeggen. Daarom nu in november nog eens geprobeerd. En daarvoor worden we nu beloond. Een mooiere dag dan deze voor een wandeling langs de rivier was nauwelijks denkbaar.
Het stukje door Nijmegen voor we echt langs de rivier lopen vind ik persoonlijk een mooi begin van de wandeling. We lopen door het oude centrum van de stad vol herinneringen aan het verleden. Door een stukje eind 19e eeuwse straat naar het Kronenburgpark waar nog resten van de middeleeuwse stadsmuur staan en dan naar de 13e eeuwse gotische Stevenskerk in een half middeleeuwse half renaissance-omgeving. Verderop staan we op het Valkhof, waarvan de naam vooral verbonden is met Karel de Grote (rond 800) maar waar eerder al romeinen en bataven rondliepen en op de rivier neerkeken. Hier zag Constantijn Huygens de leider van de Batavierenopstand Claudius Civilis staan en schreef de regel: HIC STETIT HIC FRENDENS AQUILAS HIC LUMINE TORVO CLAUDIUS ULTRICES VIDIT ADESSE MANUS. Die hier nu op een balustrade staat. Wat zoveel betekent als: Hier stond hij, hier zag hij tandeknarsend de (Romeinse) adelaars, hier in grimmig licht de handen (legers) naderen .
Van het Valkhof afgedaald komen we over het wat bevende boogbruggetje in de Ooijpolder. Het mooiste is te lopen over de rand van het zand langs de rivier en de begroeiing. Er bloeit inderdaad niet veel meer, alleen bezemkruiskruid en reukeloze kamille. Hier en daar staat nog een onduidelijke ganzevoet. Maar de rivier stroomt glanzend langs. Nijmegen ligt in het licht achter de Waalbrug. In de lucht bidt een torenvalkje en verderop vliegt wellicht een koperwiek langs. In het zand staat een bruin geworden struik stekelig loogkruid. Bij de oude steenfabriek de Vlietberg pauzeren we bij een picknicktafel. Voor de tijd van het jaar is de temperatuur behaaglijk. Het voelt aan als meer dan de 8 graden van het weerbericht. Er staat boerenwormkruid en een toorts.
De onverharde weg gaat verder langs in het zonlicht blinkerende wilgen naar de Ooijse Bandijk, die we oversteken. In de houtwal langs het wegvervolg hangen blauwglanzende sleedoornbessen. Iets verderop gaat een glimmerend paadje de dijk op langs het wegje. We komen voorbij wat kazematten (gebouwd tussen 1950 en 1960), vroeger hadden ze een geschitskoep. Er staat ook een uitkijktoren met uitzicht op een plas. Dan komen we weer de Bandijk over. Aan de overkant komen we bij de Bizonbaai. Deze keer lopen we er aan de zuidkant langs. Het pad langs de baai is nat en glibberig van de klei. Vorige keer waren we langs de andere kant gelopen. Ik denk dat ik dat toch mooier vind. Alleen heb je van deze kant wel goed uitzicht op die overkant omzoomd met hoge populieren.
Aan het eind van de baai ligt het tamelijk befaamde restaurant Oortjeshekken. Appeltaart en gebak zijn er in ieder geval uitstekend. In een heg staat een witte koekoeksbloem te bloeien, ook nog eens op een gek tijdstip op de dag, met erg kleine bloemen, zou het misschien een tamelijk zeldzame nachtkoekoeksbloem zijn? Vanaf hier volgen we de Waaldijk langs Ooij en verder Erlecom. Op de dijk is het nu toch tamelijk fris. Langs de voet van de dijk aan de rivierkant loopt een erg goed te belopen wagenspoor in het gras. Met nog een begraasd natuurgebiedje erlangs waar je door kunt lopen. Eigenlijk kun je al van Oorjeshekken langs de rivier verder lopen. Van te voren heb ik me in gedachte wat zorgen gemaakt of we niet te laat aan zouden komen, gezien de tijd van het jaar. Daarom houd ik het nu liever kort. Maar wanneer de dagen langer zijn is het mooi dit stukje langs de rivier mee te pakken.
De rivierdijk heeft nog wat verrassingen voor ons in petto: als herinnering aan de zomer staat er spaarzaam nog best wat te bloeien: wilde cichorei, knoopkruid, rode klaver, wilde peen, morgenster en verderop echt bitterkruid en zelfs blaassilene... Het nadeel van het lopen aan deze kant van de dijk is dat je de architectuur van de steenfabriek in Erlecom niet goed kunt zien, die er zo van een afstand wel interessant uitziet. In de lucht vliegt een valkje, een torenvalkje maar aan de ranke kant. Verderop in de buurt van de Millingerwaard zien we nog een paartje, het blijken slechtvalken, die ik eigenlijk nog niet eerder echt gezien heb.
Na Erlecom hebben we uitzicht op de Erlecomse Waard, het pad langs de dijk is wat smaller en schever geworden, wat zoals te bedenken lastiger loopt. Op een paal zit een grote roofvogel, ssn buizerd, of misschien een bruine kiekendief - als die ook op paaltjes zit. De Erlecomse Waard bestaat deels uit land, deels uit plassen waar de rivier in kan overstromen en aan de oostkant een grote plas, de Kaliwaal, met wilgebos erlangs. In het water zwarte meerkoeten, zwart-witte kuifeendjes, gewone wild eenden, een bijna witte fuut, aan de rand van het water een grote zilverreiger, in de lucht een gewone blauwe. Voorbij de Kaliwaal loopt een pad tussen Erlecomse Waard en Millingerwaard dat overgaat in een verlaagde dijk waarover je tussen waterplassen kunt oversteken naar de overkant bij de rivier. Vanuit de hoogte kijk je neer op de oversteek die daar laag tussen het water doorloopt. Het dijkje is toegankelijk tot een waterhoogte van 9 meter. De afgelopen dagen stond het waterpeil op 8.84 m.. Maar het water staat tot vrijwel aan de rand van de bazaltblokken die het pad vormen. Het is tamelijk indrukwekkend hier te lopen.
Aan de overkant lopen we weer omhoog. Er staat nog een stuk van de oude steenfabriek. Heel bijzonder is hoeveel wilde tijm hier groeit op de stenige zandvlakte eromheen. Ik zie ook een pol marjolein, en er staat wat Canadese fijnstraal.Wat verderop steken we door naar de rivier. We passeren een palencirkel van (duizend jaar oude) bomen die uit de rivierbedding zijn opgebaggerd, die ik vergeten ben te fotograferen. Dan lopen we min of meer langs de rivier richting de Millinger theetuin. Langs de rivier staat verdorde stekelnoot en kruisdistel, en nog wat loogkruid. Als ze losbreken van hun wortels kunnen ze hier in de wind als steppenrollers over het terrein gaan rollen. Een erg mooi stuk van de Millingerwaard.
Vanaf de (gesloten) theetuin lopen we over een pad tussen plassen door waarin aan de rand wat grote zilverreigers fourageren. Wat hier ook ineens veel staat te bloeien is omerfijnstraal, het lijkt op een wit astertje en heeft een roze gloed. Over een glibberig paadje komen we tenslotte bij Kekerdom op de Duffeldijk uit. We lopen wat terug om even te zitten en iets te drinken bij de Waard van Kekerdom. Het is tegen vier uur, een mooie tijd. Na even bijgekomen te zijn lopen we in ongeveer een kwartier naar de bushalte. Volgens de routeplanner moeten we ongeveer 19 km. hebben gelopen. Hoe dan ook het was - niet in het minst dankzij het weer - een prachtige wandeling, wat mij betreft. Volgende keer maar eens in juni bijv. proberen. En ik vond het ook een prettig ontspannen en gemoedelijke wandeling. Iedereen erg bedankt daarvoor en voor het meewandelen. Wellicht tot een volgende keer. (Ik stuur later nog bericht als de foto s netjes bij elkaar staan.)
Foto's

Kijk hier voor de foto's van deze tocht.

Reacties deelnemers
Jos J. (26-11-2019)
Wat een prachtige foto s bij het uitgebreide verslag, Dik. Zo laat je ons de wandeling herbeleven, met oog voor wat ons in eerste instantie soms ontging. Bedankt voor al dat werk. Jos
Theo L. (25-11-2019)
Met jouw wandeling maakte ik kennis met een onbekend stukje Nederland. Een mooie afwisseling van het landschap was ons deel. Soms struinend langs de waterlijn van de Waal; een andere keer lopend over een kleiig graspad en naar keuze, voor wie wilde, op de winterdijk voor een fraai uitzicht.
Verrassend voor mij was de flora op de noord-oostelijke kant van de winterdijk tussen Oortjeshekken en Kekerdom. Vooral soorten van de composietenfamilie waren opvallend aanwezig met hun tweede bloei waaronder mijn lievelingsbloem Gele morgenster; de bloem in de middag rond 14:00 nog niet gesloten. Dik, dank voor je gepresenteerde route. Hoi.
Marjan G. (24-11-2019)
Zoals je al zei Dik, is het voor jou makkelijker een uitgebreid verhaal te schrijven dan beknopt te zijn. Ik vind dat je een mooie beschrijving hebt gegeven van een fijne dag in de polders bij Nijmegen. Het was prachtig daar, vooral de oversteek naar de Millingerwaard was bijzonder. Het uitzicht over het water met de lage zon erboven gaf een mooie herfstsfeer. Al met al een relaxte dag, dank!

Carpoolen, voorpret of even laten weten wat je vond van de tocht?
Plaats een bericht (alleen voor deelnemers)

terug

deze pagina is zichtbaar voor alle bezoekers van de site www.dewandelsite.nl