Dinsdag
17-09-2019 10:30
Reacties: Overveen - Zandvoort via Middenduin en Wisentenpad
provincie Noord-Holland  vertrekpunt eindpunt NS Overveen - NS Zandvoort  afstand 16  aantal deelnemers op dit moment 11

Reactie dik v. (organisator / kaartlezer)  (18-09-2019)
Hier is alvast het verslag van de wandeling van Overveen naar Zandvoort via het Wisentenpad afgelopen dinsdag 17 september. Fotoos met nog wat extra informatie komen later.
Afspreekplek Klein Centraal in het oude station van Overveen is een van de mooiere afspreekplaatsen, trouwens ook een mooie plek om een wandeling af te sluiten. Nadat sommigen nog een kopje thee of koffie gedronken had vertrokken we iets over de afgesproken tijd voor de wandeling. Het weer zag er goed uit en het beloofde droog te blijven met wat zon tussen de wolken door, zo had ik het weerbericht ge-interpreteerd. De deelnemerslijst had op 12 gestaan, waarvan er 10 aanwezig waren. Een bleek zich s morgens wat laat te hebben afgemeld nadat ik mijn e-mail had bekeken, een ander had zich eerder al afgemeld.
De wandeling van station Overveen naar Zandvoort is een tamelijk rustige en niet zo lange wandeling. Je maakt een rondje door het Middenduin met een Wisentenuitkijkpunt bij een duinplas waar meestal geen wisenten zijn, dan langs de historische uitspanning Kraantje Lek, langs het Visserspad richting Zandvoort dan onder het spoor door en de gele paaltjes van het Wisentenpad door het Kraansvlak oppakken die je naar het strand brengen. En tenslotte over het strand naar Zanvoort. Ik zou het pad misschien niet gedaan hebben zonder de wisenten die in het Kraansvlak lopen. Ik zie dat ik nu de wandeling al 6 keer eerder heb gedaan De vraag is elke keer: Waar zijn ze? Zal je wisenten zien en blokkeren ze niet het pad?
Vanaf station Overveen loop je dus langs de grote plaatselijke villa s met daaronder het mooie Berg en Dal en langs het mooie Joodse begraafplaatsje iets verderop in het groen (getuigend van de geest van democratisering eind 18e eeuw, want van een afsplitsing van de Grote synagoge in Amsterdam omdat men die niet democratisch genoeg vond) naar het Middenduin. Waar je uitkijkt op de Zanderij die daar voor je in de diepte ligt, altijd weer een ervaring. Hier is eind 19e eeuw zand uitgegraven voor stadsuitbreiding in Haarlem en Amsterdam. We lopen langs de bovenkant van de Zanderij en erdoorheen naar het Wisentenuitkijkpunt. Meestal geen wisenten, maar vandaag liggen er een paar aan de overkant van de duinplas in het gras.
Langs de Zanderijvaart en de Duinlustweg met aan de overkant van de weg landgoed Elswout komen we bij Kraantje Lek. We zijn er om half 1, precies de afgesproken tijd. Een verrassing: hier heeft een grote verandering plaatsgevonden. De toegang is nu direct aan de voorkant waar je aan komt lopen, binnen is het wat lichter en de sfeer is ook wat vrolijker dan voorheen toen het soms een beetje zurig was. De pannekoeken (o.a.) zijn nog steeds even goed. Het etablissement heeft een andere eigenaar gekregen, dezelfde als van het Wapen van Kennemerland (ofwel de Stinkende Emmer) aan de andere kant van Elswout. Saillant deze twee pleisterplaatsen van Zandvoortse vislopers uit het verleden nu in handen van eenzelfde eigenaar. (De naam Kraantje Lek lijkt trouwens te maken te hebben met het kraantje in de fusten waaruit werd getapt, dat weleens lekte.)
Langs de bronzen replica van de holle iep (en verschillende bossige doornappelstruiken) beklimmen we zandduin de Blinkert, begin van het Visserspad dat grotendeels langs het hek van landgoed Koningshof loopt maar aan de andere kant een leuk aanbod aan vegetatie biedt: duinsalomonszegels met zwarte bessen, kardinaalsmuts, glad parelzaad met kleine witte zaadpareltjes. Verderop moeten we langs het fietspad lopen afgebiesd met geel bloeiend bezemkruiskruid (uit Zuid-Afrika) en stekend loogkruid. "In het noorden en oosten ... enkele buien, elders blijft het vrijwel droog" had ik ge-interpreteerd als geen regen, maar nee: vlak voor het tunneltje onder het spoor door bij Zandvoort betrok de lucht, stak een koude wind op en begon het toch echt te regenen. Wat eigenlijk niemand had verwacht. Gelukkig was de lucht even later alweer blauw.
Aan de andere kant van het spoor volgen we het pad naar het omheinde Kraansvlak. De trapjes over de afrastering zijn wat verbetered, vooral met een extra tree aan de onderkant aan de binnenkant van de afrastering. Boven ons vliegen zwenkend twee boomvalken. Het wisentengebied begint met een kale mossige duinvlakte, naar een gebied met wat middelhoge duintopjes waar je goed over het gebied kunt uitkijken (geen wisenten te zien), klimmend en dalend, langs enkele stukken open stuifduin, verderop is er ook nog een brede zanderige duinvallei met enkele groene duinvalleitjes aan de rand. Het pad op zich is al een erg mooi duinpad (een van mijn top 5), ook zonder wisenten de moeite waard. Halverwege zien we vanaf een duin een groep pony s staan grazen, Exmoor pony s een halfwild levende pony die nauw verwant lijkt aan het oerpaard.
En dan vlak voordat we aan het eind van het pad zijn staat iedereen voor me stil. Wisenten vlak bij het pad, een stuk of tien, dicht bij elkaar. Wat te doen? 50 meter afstand houden, is dat 50 meter? Ik besluit dat het pad ver genoeg om de groep heen voert om er langs te kunnen lopen. Ze staan ook naar ons te kijken. We verdwijnen gelukkig even om achter een heuveltje. Dan zijn we weer in elkaars beeld. We zien hoe de koppen van de dieren ons blijven volgen tot we rond zijn. Als ik thuis op internet kijk waar de wisenten waren lijkt het of ze achter ons het pad op zijn gekomen en wel op het pad liepen. Maar wellicht is dat de vertekening die komt door de schaal van het kaartje.
Vanuit het wisentengebied gaat het pad verder in een rand duinen langs de boulevard van Zandvoort, tussen duindoorns door en met wat klimmen en dalen, ik heb de indruk dat er wat markeringspaaltjes zijn bijgekomen. Je hebt een mooi uitzicht over het duingebied, met een surrealistisch beeld van Zandvoort onder het strijklicht van een laag staande zon. Op het strand hebben we de noordwestenwind in de rug, ook bijzonder. Boven de zee een wolk van kites van de kitesurfers. We lopen langs strandpaviljoen Thalatta door naar het mooie station van Zandvoort (uit 1881), eindpunt van een simpele maar toch wel bijzondere wandeling. Bij deze iedereen bedankt voor het meewandelen en voor de prettige ontspannen wandeldag. Wellicht tot een volgende keer. (Ik stuur nog een bericht wanneer de fotoos klaar zijn.)
Foto's

Kijk hier voor de foto's van deze tocht.

Reacties deelnemers
Anne van M. (18-09-2019)
Was weer een hele mooie gezellige leerzame relaxte wandeling. Dankjewel Dik!
Dick Z. (18-09-2019)
Bedankt Dik voor deze prachtige wandeling met leuke duinpaadjes en gezellige horeca in Kraantje lek. De wisenten vormden het hoogtepunt van deze wandeling. De wandeling langs het strand was ook een mooie ervaring.
MariĆ«tte M. (17-09-2019)
Het was een heerlijke dag vandaag. Allereerst de wandeling door het mooie Middenduin bij een aangename temperatuur. Bij Kraantje Lek konden we genieten van een heerlijke pannenkoek en het mooie interieur. De wandeling over het Wurmenveld bleek een avontuurlijke, toen we van vrij kleine afstand een groepje wisenten passeerden. Verder via de gele wandeling met veel klimmen en dalen door de duinen naar het strand, waar we met de wind in de rug naar Zandvoort liepen, met uitzicht op een zee met hoge golven en vele kitesurfers. Kortom het was een geslaagde dag, bedankt Dick voor de organisatie.
Ingrid S. (17-09-2019)
Wat een heerlijke wandeldag! Perfect weer, zowaar een kudde wisenten op korte afstand, gezellige lunch bij Kraantje Lek, als toetje uitwaaien op het strand van Zandvoort. Dik, bedankt voor de organisatie, allen bedankt voor de gezelligheid!

Carpoolen, voorpret of even laten weten wat je vond van de tocht?
Stuur een reactie in (alleen voor deelnemers)

terug

deze pagina is zichtbaar voor alle bezoekers van de site www.dewandelsite.nl