Vrijdag
06-12-2019 10:35
Reacties: Het Strandreservaat bij Zandvoort
provincie Noord-Holland  vertrekpunt eindpunt NS Zandvoort - Duinuitgang Zandvoortselaan (bus)  afstand 20,8 km  aantal deelnemers op dit moment 9

Reactie dik v. (organisator / kaartlezer)  (07-12-2019)
Hier alvast een verslag van de wandeling van vrijdag van Zandvoort naar het Langevelderslag langs het Strandreservaat, de fotoos komen later.
Vandaag de eerste wandeling langs het Strandreservaat, met een pad hoog boven het strand tussen Zandvoort en Langevelderslag. Het was echt een dag ervoor. Het weerbericht beloofde regen voor vrijdag, maar hoeveel en wanneer was niet helemaal duidelijk. De verschillende weerberichten voorzagen verschillende hoeveelheden regen op verschillende momenten van de dag. We waren dus op regen voorbereid. Een deelnemer had met die reden de dag ervoor nog afgezegd, en wellicht de dagen daarvoor ook al enkelen. s Morgens melde nog een deelnemer af omdat haar trein uit niet reed; ze dacht dat een trein later te laat zou worden. Waarschijnlijk onterecht naar ik zag toen ik nog even op 92992 keek. Anders had ze ook mee mogen genieten van het geweld van de wind op het strand tussen Zandvoort en het Langevelderslag.
We vertrokken met ons zevenen mooi op tijd uit strandpaviljoen Thalassa (zee op z n Grieks; de verkenners van Atheens legeraanvoeder en schrijver Xenophon riepen Thalassa, Thalassa toen ze door een tocht door voor-Azie voor de Perziche troepen uit eindelijk de kust bereikten leerde ik op school). Het weerbericht had het over windkracht 5. Dat leek me niet enorm. Bij echt harde wind dacht ik eerder in de richting van 10. Maar 5. (Ik ben nooit erg goed geweest in het interpreteren van weerberichten als het om de wind gaat.) Stevige wind stond in de tekst, toen ik dat zag bedacht ik dat ik de wandeling misschien toch gisteren om had moeten draaien zodat we de wind in de rug gehad zouden hebben. Nu liepen we de wind tegemoet.
Een stevige wind, die het spreken vrijwel onmogelijk maakte en het lopen zwoegend. Over het strand joeg het zand ons tegemoet, maar dat doet het wel meer. Was windkracht 5 echt zo stevig of was het meer dan windkracht 5. (KNMI zegt bij windkracht 5: opwaaiend stof hinderlijk voor de ogen... vuilcontainers waaien om). Op een kaartje op weerplaza zie ik voor gisteren als hoogste windsnelheden 6 en 8 (Beaufort) langs de kust, op zee 7 en 8. Met hoogste windsnelheden van 64 tot 82 km, meer naar het noorden, per uur. Het was ongeveer vloed dus het strand was nog erg smal. Even later kwam er nog regen bij, wat ik door de wind eerst niet goed door had, tot mijn broek nat begon te worden. Onhandig: regenbroek aantrekken op het strand.
Even ten zuiden van Zandvoort loopt een paadje vlak achter de zeereep. Dat leek me een mooie afwisseling van het geweld op het strand. Ik had het al in in mijn gedachte, maar nu kwam het helemaal mooi uit. Wel moesten we eerst de strandopgang over het erg hoge en steile duin beklimmen, en afdalen. Met uitzicht over de duinen aan de andere kant. Het paadje bracht ons wat in de luwte, zoals gehoopt en er liepen ook nog damherten en er vloog een torenvalkje, of misschien wel een slechtvalkje, zo rank zag het eruit. Wat kleine vogels vlogen heen en weer. Bij paal 69 waren we weer terug op het strand, de wind leek iets minder hevig. Vlak voor ons zagen we de palenrij over het strand die het begin van het Strandreservaat aangaf.
Ik had tevoren gevreesd dat de wind op het strand nog sterker zou zijn dan op het strand. Maar dat viel wonderbaarlijk genoeg erg mee. Het leek echt minder te zijn. De dynamiek van de wind is soms mysterieus. Het pad liep tussen het helmgras boven op het duin, hier en daar stond wat duindoorn. De bedoeling van het Strandreservaat is dat er op het strand rustplaats voor vogels en misschien ook zeehonden komt. Maar vogels laat staan zeehonden waren niet te zien op het strand, misschien ook vanwege het weer. Pas voorbij het reservaat stond er een meeuw op het strand en liepen er strandlopertjes. Wat erg indrukwekkend was, waren een paar enorme stuifzandsleuven vanaf het strand tot bovenin het duin waar we omheen moesten lopen. Maar met de wind en zo nu en dan wat mottige regen was het niet de ideale dag om hier te lopen en zo nu en dan even stil te staan om van het uitzicht op zee te genieten.
Na 3 km. ging het pad weer terug naar het strand met meeuw en strandlopertjes langs de vloedlijn en een wind die weer was toegenomen. Na 10 km. kwamen we tegen half twee toch tamelijk nat aan bij Nederzandt aan het Langevelderslag, waar de open haard brandde. Hoewel de regen eigenlijk wel was meegevallen. Het was vooral de wind die me het gevoel gaf een van de zwaarste wandelingen van lange tijd te hebben genomen. Maar wel een geweldige ervaring het trotseren van de wind en het pad zo hoog boven het strand. Dat ga ik zeker in het voorjaar weer een keer herhalen, maar dan vanaf de andere kant, van zuid naar noord, en met de wind mee. De wind had ook het looptempo flink verlaagd.
Tegen half drie (misschien kloppen de tijden niet helemaal) gingen we op de terugweg, nu door het duin van de waterleidingduinen. Aan de andere kant van de parkeerplaats ging het pad het duin in. Al struinend naar het noorden lopen (met hulp van het kompas) liepen we naar wat hogere duinen door de Van Limburg Stirumvallei, een natte duinvallei bekend van speciale planten en paddestoelen zoals duintulpjes. Maar het was denk ik te laat in het jaar om nog iets te zien en we hadden niet echt tijd om rond te kijken. Om rond half vijf en voor het donker terug te zijn bij de Duinrand aan de Zandvoortselaan moesten we flink doorlopen, was mijn gevoel.
Na de Van Limburg Stirumvallei kwamen nog een paar mooie natte en een wat moinder natte duinvallei met hoge graspollen en daarna stuifduinen met stuifzandvlakten bij het oude, nu gedempte Van Limburg Stirumkanaal, ooit aangelegd in verband met de waterwinning. Daarna een stukje langs een kanaal met eendjes, meerkoeten en een paar futen en aalscholvers, o.a. tafeleendjes. Daarna moesten we een stuk verharde waterleidingweg volgen tot aan het Grote Zwarteveld. Daar staan tegenwoordig veel wasplaatjes, kleurige kleine paddestoelen. Maar vandaag niet meer.
Verderop zien we nog enkele bijzondere eenden met een eigenaardige snavel, zaagbekken. Het pad loopt over een onverhad wagenspoor langs een kanaal en komt vlak voor het eind weer terug op de verharde weg van de waterleiding. Na een bocht staan we voor het hoge hek. Je moet op een rode knop drukken om het hek open te laten schuiven. het is nog min of meer licht als we bij de Zandvoortselaan staan, nog voor vijven. Sommigen nemen meteen de bus, terug naar Zandvoort om hun auto op te halen (wellicht nog genoeg tijd voor het verlopen van de parkeertijd) of daar de trein te nemen. Met z n drieën namen we nog een drankje ter afscheid binnen bij de duinrand, voor de bus te nemen naar Heemstede-Aerdenhout. Ik kan niet zeggen dat het een ontspannen wandeling was. We hebben flink gezwoegd op het strand en door moeten lopen door het duin. Wel een enerverende wandeling, vooral langs het strand. Misschien hadden we achteraf iets rustiger kunnen doen op de terugweg. Van de andere kant: sommigen hadden misschien ook een beetje haast. Ik ga hem zeker weer doen, maar dan andersom, beginnend bij de Duinrand. Ik vond het in ieder geval een heel bijzondere wandeling. Allemaal erg bedankt voor het gezelschap bij deze belevenis. Hopelijk is iedereen weer wat bijgekomen. Wellicht tot een volgende keer. (Ik stuur later nog bericht als de fotoos netjes bij elkaar staan.)
Foto's

Kijk hier voor de foto's van deze tocht.

Reacties deelnemers
jim m. (09-12-2019)
mijn photo s https://photos.app.goo.gl/88CbRWR9NRMmxdwZ8
marion h. (07-12-2019)
Gisteren erg genoten van de wandeling met harde wind,een woeste zee,en wuivende grassen in de duinen. Het nieuwe pad, waarbij je hoog over de duinen loopt met uitzicht op zee vond ik erg verrassend. Wat mij betreft maakte juist de wind het tot een heel bijzondere dag! Dik, bedankt voor de goede voorbereiding en de groep voor de gezelligheid.
jose z. (07-12-2019)
Dag Dik,ik heb genoten van de tegenwind,de strandwal en van het struinen en van je uitleg her en der. Geniet altijd van jouw mooie wandelingen,betreft voor- en nagenieten. Tot gauw,groeten van José.

Carpoolen, voorpret of even laten weten wat je vond van de tocht?
Plaats een bericht (alleen voor deelnemers)

terug

deze pagina is zichtbaar voor alle bezoekers van de site www.dewandelsite.nl