Vrijdag
17-01-2020 10:40
Reacties: Duin en Kruidberg en strand IJmuiden, een winterwandeling
provincie Noord-Holland  vertrekpunt eindpunt NS Santpoort noord (rondwandeling)  afstand 18,3  aantal deelnemers op dit moment 12

Reactie dik v. (organisator / kaartlezer)  (18-01-2020)
Hier alvast een verslag van de wandeling van vrijdag door Duin en Kruidberg, de fotoos komen later.
Hoewel de deelnemers lijst nog vol stond met 12 deelnemers en er ook nog iemand op de reservelijst stond waren er uiteindelijk 9 deelnemers aan het begin van de wandeling. Voor de 3e keer op een rij hadden 2 deelnemers uit Den Haag zich af moeten melden vanwege het niet rijden van hun trein en de dag tevoren hadden nog twee deelnemers zich op het laatste moment afgemeld; met nog een deelnemer van de reservelijst waren dat bij elkaar 13 deelnemers. Het weerbericht beloofde regen hoewel niet zo grijs en erg als het plaatjes liet zien met een wolk met dicht opeen gepakte streepjes, de tekst hield het op een overtrekkende storing met wolken en wat regen, buienradar liet de voorbijtrekkende wolken zien die rond 2 uur, 3 uur voorbij zouden zijn en ergens zag in nog 0,5 mm neerslag. In de praktijk betekende dat vooral miezer behalve dat ene moment dat iedereen besloot regenkleding aan te trekken.
De afspreekplek bij manege Kennemergaarde is een prettige plek om de wandeling te beginnen (en eindigen). Prettig informeel. Ik heb hem van Pieter Jongkind maar hoorde dat het een al oude afspreekplek is voor wandelingen. Met uitzicht op de binnenbak en begroet door paardenhoofden die uit hun huk naar buiten steken. Doorgaans wordt een wandeling door Duin en Kruidberg gecombineerd met de Kennemerduinen, naar Parnassia en terug en loopt men vooral door het zuidelijk deel ervan. Naar mijn idee is dat zonde omdat het gebied mooi en afwisselend genoeg is voor een wandeling alleen het gebied zelf. Het zoeken was naar een geschikte horecapauzeplek, die ik vond toen ik bedacht dat ik vroeger soms naar IJmuiden doorliep, anderhalve km. over het strand. dat levert meteen een extra stukje strandwandeling op voor de liefhebbers daarvan en nog wat extra variatie.
Iets voor 10.40 was iedereen aanwezig en konden we op pad. Door het parkje tussen spoorweg en landgoed Duin en Kruidberg liepen we langs de grote statige villa naast de manege (met gastopvang, kinderopvang voor 5 kinderen per dag) richting duiningang Duin en Kruidberg liepen. In het parkje veel hulst en taxus met hier en daar wat, vooral mannelijke, bloemknopjes, nog heel erg in de knop. Daarna een stukje langs de weg over een smal niet onprettig voetpad. Met uitzicht op het kasteelachtige 19e eeuwse landhuis dat eruitziet alsof het er altijd al heeft gestaan.
Bij de oprijlaan naar de duiningang was men bij Hoeve Duin en Kruidberg, horeca sinds 2016, met een verbouwing van de hoge houten schuur bezig (je kunt het proces op de website volgen). Na deze aanloop begint de wandeling echt bij de ingang van het duingebied, we lopen een stukje langs de hoge binnenduinrand om dan een steil pad tegen het duin op te nemen, het makkelijke pad is afgezet met stukken boom. Door de kale bomen kun je mooi de structuur van het binnenduin zien, de duinrand, een kamduin zo n 1000 jaar geleden gevormd uit een keten van paraboolstuifduinen, tot 35 m. hoog. Door de bomen kun je in deze tijd van het jaar het kasteelachtige landhuis zien, verderop zie tussen de bomen door in de laagte het achterland liggen. Eike- en beukestobben wijzen erop dat het bos, op tamelijk grote schaal, als hakhoutbos is gebruikt.
Het pad gaat over de Zanderijberg, het noordoostelijke puntje van de hoge binnenduinrand, waar je omlaag kijkt van het pad op een laagte die dan wel de Zanderij moet zijn. Langs het hoge duin loopt een duinrel, maar vandaag staat bijna het hele bos onder water. We lopen over een dijkje door de Zanderij en slaan dan weg linksom door het bos van de Heerenduinen. Even begint het harder te regenen, regenkleren aangetrokken. Aan het begin van de Heerenduinen staan langs het pad drie damherten met grote geweien. Over een dammetje komen we weer terug in Duin en Kruidberg, langs het fietspad een uitgestrekte mosvlakte met sterretjesmos. Iets verderop een hek over het pad met rechts een stuifduin met de topjes van Ijmuiden erbovenuit. Dat is niet erg want het smalle paadje linksaf is een van de mooiste stukje van de wandeling. Langs een bosje met een groepje hoge espen of ratelpopulieren die zonder bladeren niet ratelen.
En dan is er een erg mooi punt, bovenop een hoog duin met uitzicht over het duin. Heel mooi is dat je hier uitkijkt over een duidelijk herkenbaar nu begroeid oud paraboolduin, waarachter je een tweede kunt zien liggen. Daarna gaat het verder over een brede onverharde duinweg. Veel groeien doet er niet, wel is het mos duidelijk aanwezig met een enkele paddestoel (tot nu toe 3 hele kleine hier in het mos) en vooral zijn er veel korstmossen te zien: grijs, grijsgroen en gelig. Op boomstammen, op takken en hier en daar op de grond, maar minder dan op andere plaatsen in de duinen.
Voor we bij het (gegraven) Duinmeer komen staat er langs de Koningsweg (koning Willen III was ooit eigenaar van Kruidberg) een opvallend geel met veel rood bord langs het pad. Een omleiding van paden vanwege hoog water op sommige plaatsen. Ik gok erop dat dat pas verderop zal zijn en we er op onze route nog geen last van zullen hebben. Bij een bankje bij het Duinmeer houden we een hele korte stop, om even vanuit de vogelkijkhut naar het meer te kijken of even op het bankje te zitten. In het meer wapperende aalscholvers op dode takken en kuifeendjes, een enkele eend met witte buik lijkt te groot voor kuifeend en zou een zaagbek kunnen zijn. Omdat het geen stilzittemperatuur is lopen we gauw weer door. Zonder wateroverlast bereiken we een paadje dwars door het duin van de Koningsweg naar de Zeeweg door de Hubertusvallei (zie ik op Google Maps), een erg mooi paadje met uitzicht op een stuifduin waar herten tegenop gelopen zijn. In een dal lopen hooglanders, rode en een gitzwarte.
Het paadje door de natte duinvallei tussen Zeeweg en Koningsweg is te nat en loopt aal gauw vast op het water waarin 2 zwanen zwemmen. We lopen verder naar de strandovergang aan het eind van de Zeeweg over de weg en beklimmen over het Strandvonderspad het hoge zeeduin. Van de top heb je uitzicht op een zeer groot stuitduin, twee keer zo lang als ik in gedachte had, het grootste stuifduin dat ik ken. Over het strand lopen we naar strandpaviljoen Beach Inn in IJmuiden een soort buurtcafe op het strand. Ik heb ons van de week al aangekondigd maar als we aankomen is alle ruimte voor ons. Na zo n tien km. zijn we wel toe aan iets te drinken en te eten. Als we weer terug zijn op het strand is er zon, niet helemaal verwacht, maar wel te verwachten want als de wolken voorbij zijn is het niet onlogisch dat er zon is.
Tegen de wind (windkracht 4) is het even echt uitwaaien over de anderhalve km. terug. De beklimming van het zeeduin is vanaf het strand wat geleidelijker dan uit de duinen. Van bovenaf is er nog eens uitzicht op het magistrale stuifduin. Vanwege het hoge water het eerste stukje over de bochtige Zeeweg naar een wandelpaadje rechtsaf dat langs de Zeeweg loopt. Afgezien van een stukje over de weg kun je dit ongeveer rechtuit volgen naar Santpoort-Noord. Net op het paadje heb je nog eens een weids uitzicht op het stuifduin dat nu achter je ligt, dan loop je tussen stukken wat openen terrein een enkel dennebosje en veel loofbos, met veel duindoorn en meidoorn naar de samenkomst van de Zeeweg met De Doorbraak (naar de Kennemerduinen).
Hier kun je een stukje de weg volgen, ik wilde rechtsom iets naar rechts een pad oppakken dat verder langs de Zeeweg doorloopt. Daarbij kwamen we tussen het werkverkeer terecht op een modderweg met tegemoetkomende zware wagens met aarde. Verderop bleek dat hier een stuk duin van begroeiing was ontdaan en werd afgeplagd, een nieuw stuk stuifduin. We liepen een stukje over de modder en een stukje langs de weg over gras en mos en kwamen iets verderop weer op het vervolg van ons pad terecht. Langs het pad kun je merken dat je hier op een oud landgoed bent met laanachtige bomenrijen, je komt door aan stukje kastanjelaan met veel dode zwartgeblakerde bomen. Aan het eind van het pad staat een taxusbosje met na speuren wat bloemknoppen hier en daar.
Dan lopen we over de toegangslaan terug naar de weg en zijn al gauw weer bij de manege, waar we de paarden begroeten en met bijna iedereen nog een afscheidsdrankje drinken. Met alle tafeltjes bezet is het trouwens wel wat drukker dan s morgens, maar we weten toch een plekje bij elkaar aan een tafel te cre-eren. Je merkt wel aan het eind van zo n wandeling dat je een dag hebt gelopen met weinig pauze en over een wat weerspannige zanderige duinpaden. (Uiteindelijk ongeveer 8,5 km.) Ik vond het een prettige ontspannen wandeling, zoals ik graag wandel, met een prettige en gemoedelijke sfeer. Iedereen erg bedankt voor het meewandelen en voor de prettige sfeer en graag tot een volgende keer. (Ik stuur later nog bericht als ik de fotoos bij elkaar heb.)
Foto's

Kijk hier voor de foto's van deze tocht.

Reacties deelnemers
Jessica K. (19-01-2020)
Hoi Dik, Het was een heerlijke wandeling. Het weer viel uiteindelijk wel mee zeker op de terugweg. Leuk dat je onderweg zoveel vertelt en uitlegt,ik zou daar anders zomaar aan voorbij lopen.
Lilian S. (18-01-2020)
Dankjewel Dick, het was een hele mooie wandeling. Ik ben onder de indruk van je geheugen. Ik zou nooit in staat zijn zo’n beschrijving van de wandeling te maken. Ik denk overigens niet dat ik minder geniet. Het weer viel weer eens mee en het gezelschap was heel fijn. Tot ziens allemaal.
Agneta . (18-01-2020)
Dik, bedankt voor het organiseren van deze mooie wandeling door de duinen en het strand. Fijne horeca aan zee. Aan mijn beenspieren te voelen is het een goede workout geweest. Na afloop heb ik nog wat rondgelopen bij de paarden in de manege en heb de trein genomen, waardoor ik helaas niet meer persoonlijk afscheid heb genomen. Tot een volgende keer.
jose z. (17-01-2020)
Dank je wel dik voor de leuke gezellige dag en de mooie wandeling. Gr.José.

Carpoolen, voorpret of even laten weten wat je vond van de tocht?
Plaats een bericht (alleen voor deelnemers)

terug

deze pagina is zichtbaar voor alle bezoekers van de site www.dewandelsite.nl