Vrijdag
05-06-2020 10:30
Reacties: EXTRA Door Hollands Duin, klimmen, dalen en natte valleien
provincie Zuid-Holland  vertrekpunt eindpunt Katwijk aan Zee (rondwandeling)  afstand 16  aantal deelnemers op dit moment 7

Reactie dik v. (organisator / kaartlezer)  (07-06-2020)
Hier alvast een verslag van de wandeling van vrijdag door het Hollands Duin vanuit Katwijk, de foto s komen later.
Na een vijftal wandelingen rond Amsterdam weer een wandeling wat verder weg. Ik heb de wandeling door het Hollands Duin op de agenda gezet omdat ik verwachtte dat rond er deze tijd orchidee-en moesten bloeien in de duinvalleien langs het laarzenpad . Hier zijn de meest uitbundige bloeiplaatsen van vooral vleeskleurige orchissen die ik ken. Er zijn wel meer plaatsen waar je die kunt zien (bijvoorbeeld in de duinen bij Oost-Voorne) maar zo veel als hier heb ik ze nergens gezien, plek na plek, duinvallei na duivallei. Samen met steenrode orchis en de algemenere rietorchis.
Ik had de wandeling tamelijk spontaan op de agenda gezet zonder er veel bij na te denken, maar het blijkt dat hij maar een dag verschilt van die van vorig jaar op 4 juni. Na een wandeling op dinsdag door het Twiske toen de temperatuur tot 28 graden op liep in het land, was het weer van aard veranderd. Dat we regen konden verwachten was bijna zeker, de vraag was hoeveel. Uiteindelijk bleek het mee te vallen. De meeste regen viel aan het begin van de wandeling. Daarna was het nog verschillende momenten nodig de regenkleding aan te trekken. Die daarna vaak wel weer snel droog waaide. De wind maakte het de parapludragers lastig. Tussendoor kwam zo nu en dan de zon door.
Het wandelen in coronatijd is na drie weken enigszins normaal geworden. Maar het tweede horecabezoek ging wat onwenning. Deelnemers stonden bij strandpaviljoen Zilt buiten te wachten of ze binnen konden. Dat bleek bij (mijn) aankomst geen probleem, na registratie van mijn telefoonnummer. We namen wat meer ruimte in met 2 personen per tafel maar dat maakte in de vrijwel lege ruimte weinig uit. Iets later dan bedoeld vertrokken we over het strand. Een deelnemer had problemen door omleidingen en zou ons verderop opwachten (wat mislukte), een deelnemer was afwezig en niet bereikbaar. Met 2 deelnemers van de reservelijst waren we met 7 deelnemers.
Voor de kust lagen tamelijk veel schepen op de rede, waaronder nogal wat cruiseschepen. Bij strandafrit 53 verlieten we het strand over de hoge zeeduinen, een pittige klim tegen de zeereep op. Langs het pad over het duin blauwe zeedistels, wilde asperge en duinsalomonszegel, aan de andere kant het blauwe slangekruid. Over het pad langs de camping met een mooie duinbegroeiing naar de historische duinakkertjes van de Friezewei. Groen en karig begroeid met rolklaver en akkerhoornbloem met op lage plaatsen gele vlekken met ratelaar.
Langs een smal pad naar het brede langs de Nieuwe Plas, een regenbui, langs het pad geurende vlier, duindoorn, heggerank, en avondkoekoeksbloem met grote witte mannelijke en vrouwelijke bloemen. Na het water gaat het pad omhoog langs het Meyvogeledel en een stuk Antitank Wall uit de tweede wereldoorlog. Naast het pad kleine meertjes onderaan steile duinhellingen, op de duinen duinroosjes, wat kariger dan vorig jaar. Dan zijn we bij het laarzenpad en dalen we door het zand de duinvallei in. Wat mij betreft een van de mooiste paden in de duinen met zijn afwisseling van zanderige duinen en groene duinvalleien. In het gras stijve ogentroost en blauwe vleugeltjesbloem, en dan ook de roze vleeskleurige orchis samen met de ondersoort steenrode orchis, en ook nog paarse rietorchissen. Hoe langer je kijkt hoe meer.
In volgende valleien staan er nog meer, in grotere groepen bijeen, stukken langs het pad roze kleurend. We lopen dal in, dal uit, over duinen met los stuifzand die de dalen met elkaar verbinden. Hoewel de wandeling niet erg lang is met ongeveer 16,5 km. volgens de routeplanner, is het een pittige wandeling met alle zanderige stukken en klimmetjes. Ook al heeft de regen de ondergrond wat minder rul gemaakt. Met de tegenwind erbij en de tijd die het kost om alles wat er groeit te bekijken zijn we dan ook pas tegen vijven weer terug in Katwijk.
Verderop op natte plekken witte kruisbloemigen, ik denk eerst veldkers, maar achteraf denk ik dat het waterkers was dat ik op nog een paar plaatsen zag. Ook staat er kleine ruit op een zanderige rand langs het pad. Het duinpaviljoen langs het fietspad is nog steeds niet open, de vraag is of het nog weer open gaat. Dan lopen we voorbij voor eerst een rondje door de Ganzenhoek. Langs een meertje met langs de kant rietorchissen en blauwe stinkende lissen, die ik vorig jaar voor het eerst zag. Over nog meer zanderig pad en langs enkele poeltjes komen we boven op de Tafelberg. Een mooie plek voor een pauze met uitzicht op een nu matig gevuld duinmeertje beneden, maar met teveel wind om prettig te zitten. Dus we lopen door naar een plek in de luwte bij een lange bank.
Daarna lopen we verder naar Duinoord waar we met zijn twee-en aan een tafel in een verder lege ruimte iets kunnen drinken met iets erbij. Ik was ten onrechte bang dat er geen plaats zou zijn. Met de wind in de rug lopen we terug. De wandeling is een beetje ongewoon, want we dubbelen een heel stuk het pad van de heenweg. Maar het is het mooiste wat er is. De alternatieven zijn het strand en het fietspad. En bovendien ziet het pad van de andere kant er volgens mij ook echt anders uit. De begroeiing is wel hetzelfde. Vlak na de Atlantik Wall nemen we bij de afrastering van het begrazingsgebied en het veerooster het pad naar links door het Dichte Del, dat weer uitkomt bij de Friezewei.
We lopen weer over het gras van de historische akkertjes en om de camping naar de boulevard van Katwijk. Wat mij betreft was het een mooie wandeldag. Het gebied is met het Zwanenwater bij Callantsoog en de Oostvoornse duinen een van de mooiste orchidee-engebied in de duinen. En ik vind de wandeling elke keer weer bijzonder mooi al dubbelen we op de terugweg een stuk de heenweg. Over het geheel genomen bloeide er iets minder dan vorig jaar (of ik heb minder goed gekeken). Maar de orchidee-en waren mooier dan ik ze eerder heb gezien. De regen viel al met al mee en zo warm als dinsdag was bij de wandeling door het zand ook niet optimaal geweest. Was zo n beetje de conclusie. In juli kom ik wat mij betreft nog eens terug om te zien wat er dan bloeit, zoals kruisbladgentianen en moeraswespeorchis. Vorig jaar stond de hele Friezewei in bloei. Iedereen bedankt voor het meewandelen en voor de aangename wandeldag, fijn dat jullie er weer waren. Bedankt voor het gezelschap. En de fotoos van de wandeling komen binnenkort als ik ze ingeplakt heb en voorzien van bijschriften.
Foto's

Kijk hier voor de foto's van deze tocht.

Carpoolen, voorpret of even laten weten wat je vond van de tocht?
Plaats een bericht (alleen voor deelnemers)

terug

deze pagina is zichtbaar voor alle bezoekers van de site www.dewandelsite.nl