Reacties en foto's
-
VR 31/01Pad van de Vrijheid 4 (etappe 7 + deel et. 8)18 kmVOLGelderland, NS Oosterbeek - NS Wolfheze28/28 deeln.
-
VR 31/01Pad van de Vrijheid 4 (etappe 7 + deel et. 8)Gelderland, NS Oosterbeek - NS Wolfheze18 km28/28 deeln.VOL
-
Pascal L
( organisator / routebegeleiding ) 31-01-2025Beste wandelaars, fijn dat jullie in zulke groten getale zijn komen opdagen om deze prachtige wandeling van het Pad v.d. Vrijheid te lopen. Dit was de vierde wandeling van dit prachtig initiatief dat de Stichting Pad v.d. Vrijheid heeft bewerkstelligd. We hadden deze keer in tegenstelling tot de vorige week een prachtige wandel dag, weinig wind, blauwe lucht en een aangename temperatuur. De grote groep kwam langzaam in porties bij elkaar, eerst op het station van Oosterbeek vervolgens bij Grand Café Oosterbeek en de laatste drie wandelaars bij het Airborne War Cemetry. Op dit ereveld liggen 1754 militairen, de meeste van deze mensen zijn omgekomen in de omgeving van Arnhem, tijdens de Slag om Arnhem, een onderdeel van Operatie Market Garden. Op het ereveld staat een uit Portland-natuursteen vervaardigd centraal kruis, 'Cross of Sacrifice', zoals gebruikelijk op Britse erevelden, waarop een bronzen zwaard is bevestigd. Dit kruis is bedoeld om alle Gemenebest-militairen te gedenken die gesneuveld zijn in Nederland maar nog steeds vermist worden.
We liepen vervolgens door de uitgestrekte velden, waar we als een lang lint achter elkaar richting het monument voor de Dakota FZ626 liepen. Ik stelde me voor hoe hier de zweefvliegtuigen landen met daarin de soldaten en hun wapens en relatief kleine kanonnen. Ik merkte ook de beboste randen van deze velden op waar de soldaten schutting zochten toen ze eenmaal veilig geland waren. De Dakota FZ626 werd tijdens een bevoorradingsvlucht geraakt door Duits luchtafweergeschut. Piloot Wilson heeft geprobeerd om zijn vliegtuig op een Flak-positie (Duits luchtafweergeschut tijdens de Tweede Wereldoorlog) te laten crashen; Wilson wist daarbij een Luchtafweergeschut te raken. Ik probeerde me vervolgens voor te stellen wat er door het hoofd van piloot Wilson moet zijn gegaan tijdens die laatste daad, ik kan me, zelf nu ik dit typ niet goed voorstellen wat dat geweest moet zijn. Maar wat een heldenmoed. Dit moment is ook in beeld gebracht in deze film: https://www.youtube.com/watch?v=fiFeYxlPYy4. Deze film is gemaakt in originele omgeving met originele betrokkenen, de film is gemaakt paar jaar na het einde van de oorlog.
Alleen de navigator Gaydon en de twee air despatchers (gooien de lading in zeer korte tijd uit het vliegtuig), Dillworth en Jenkinson overleefden de crash. Ze werden krijgsgevangen genomen. De omgekomen bemanningsleden werden eerst ter plekke begraven. Na de oorlog zijn ze herbegraven op het oorlogskerkhof in Oosterbeek. Er staat op de crashplek ook een boom (een berk) die ook geraakt werd tijdens de crash door het vliegtuig. Hierop hebben veteranen herdenkingskruizen bevestigd.
De lunch nuttigde we vandaag bij het bekende landgoed Warnsborn waar Hotel Warnsborn staat. We zaten bij het theehuisje voor de ingang maar die was vandaag helaas gesloten maar we konden wel zitten op de door groen mos bedekte bankjes en tafels. Park Warnsborn ligt op de stuwwal van de Veluwe. Er zijn veel archeologische vondsten gedaan waaronder elf grafheuvels van ongeveer 4000 jaar oud. De naam Warnsborn is afkomstig van de woorden ‘born’ of bron en ‘warn’ staat voor zuiver. Wat ik wel vind kloppen want na de lunch liepen we langs een klein riviertje, en we zeiden tegen elkaar wat is het water hier prachtig kristalhelder. Je kon er zo van drinken was mijn gevoel. Tijdens de lunch vroeg ik aan de groep of iemand wist wie hier in september 1941 even op vakantie is geweest, na enkele tips werd het geraden: “Hier wonen wij! Is het niet prachtig! Midden in de bossen. – groeten van Anne” – staat in vrolijke letters op de voorkant van een ansichtkaart met een foto van een statig landhuis. Anne Frank en haar vader hebben hier even de rust opgezocht. Deze ansichtkaart hangt ingelijst binnen in het hotel liet ik mij vertellen.
Vlak voordat we de lus rondom Oosterbeek afgerond hadden liepen we nog tegen een monument aan, dat de slachtoffers herdacht die hier gevallen waren toen ze wilde oprukken van hun landingsplek naar Oosterbeek maar tegen heftige tegenstand stuitte van de Duitsers. Helaas gaf de Story Trail app hier geen seintje voor. Maar gelukkig stond er uitleg bij het monument. De volgende 10 minuten liepen we langs velden met wat ik dacht dat het aardappelplanten waren, maar volgens de verschillende planten apps zou de radijs moeten zijn, maar dat vond geen goedkeuring van een deel van de wandelaars. Zelf had ik even een geur van kool in mijn neus, maar wat het nu werkelijk was weet ik nog niet.
De wandeling bracht ons bij de Abdij Koningsoord, daar las ik weer een stukje voor uit de handige wandelgids die de Stichting Pad v.d. Vrijheid op de markt heeft gebracht. De abdij is de enige trappistinnen abdij van Nederland. Omdat ooit de gemeente Tilburg het voornemen had, op het terrein van de oude abdij een woonwijk te vestigen, werd op 19 november 2007 begonnen met de bouw van een nieuw klooster op het landgoed Johannahoeve tussen Arnhem en Oosterbeek, op het terrein van de Missionarissen van Mill Hill, hier waren ook al eerder langsgelopen, en waar even stil stonden bij een Mariabeeld in een klein prieel. Op 8 mei 2009 zijn de zusters verhuisd van Mill Hill naar het nieuwe Koningsoord. Op 6 oktober vond de kerkwijding plaats. Het is een modern gebouw waar stilte een belangrijk goed is. Leven in stilte waar 3 bezigheden belangrijk zijn, bidden in stilte, meditatief werken en de bijbel lezen.
We kwamen de buurt van ons eindpunt van vandaag, en ik begon me voor te stellen hoe hier de zweefvliegtuigen zijn geland. Want we liepen wederom langs grote open velden, met op de achtergrond een golfterrein. De zweefvliegtuigen worden ook wel de Stille vleugels of Gliders genoemd. Deze waren essentieel tijdens Operatie Market Garden. De geallieerden ontwikkelen ze in WOII naar Duits voorbeeld. In de Blitzkrieg vervoeren zweefvliegtuigen licht bewapende eenheden over korte afstand voor verrassingsaanvallen. Hitler zelf geeft er veel bekendheid aan waardoor andere naties ook snel de mogelijkheden ervan inzien. Zwevers zijn grotendeels van hout en hebben alleen de meest noodzakelijke instrumenten aan boord. Ze zijn namelijk voor eenmalig gebruik, want de landing is vaak ruw en wegvliegen kunnen ze niet. Vrijwel alle exemplaren gaan bij operaties verloren.
Na 18 km liepen we het NS Station van Wolfheze op. De wandeling zat er helaas alweer op, en mocht ik ooit een meerdaagse gaan organiseren van dit bijzondere PvdV wandelpad, dan maakt deze vierde etappe een grote kans om in de top 4 te eindigen. Mijn plan is nu nog om de voor mij 4 mooiste wandelingen van de 7 in een meerdaagse te gieten. We gaan het zien!!! De maand januari is morgen voorbij en neemt het Pad v.d. Vrijheid eerst even een maandje vrij, maar in februari staan er ook weer mooie tochten op het programma op de wandelsite. In maart pak ik draad weer op met de laatste 3 wandelingen zodat we eind maart de 150 km hebben gelopen door deze prachtig streek met veel historie en drama, maar zeker ook met veel moed en doorzettingsvermogen om de vrijheid terug te winnen.
Ik dank jullie voor de gezelligheid, de positieve sfeer en de zeer fijne hulp bij het navigeren van de wandeling voor deze grote groep. Zo kon ik iets meer genieten van de omgeving, en de fijne gesprekken zonder dat ik steeds op mijn GPS moest kijken. DANK en tot de volgende keer Pascal.
-
Jeanne H
02-02-2025Bedankt Pascal voor de organisatie en je mooie toelichtende verhaal. Hier vind je mijn wandelervaring met foto: https://sjannesblog.com/2025/02/02/pad-van-de-vrijheid-deel-4-etappe-7-en-8-1-2/
Ik vond het tempo: Ontspannen tempo (tussen 4,5 en 5 km/u)
Klik hier voor de foto's van deze tocht
-
Iris G
31-01-2025Hoi Pascal , Het was weer een prachtige wandeling ! Indrukwekkend en een geschiedenis die we nooit mogen vergeten. Ook bedankt voor alle leerzame informatie. En alle mede wandelaars voor.jullie gezelschap. Hartelijke groet Iris
Ik vond het tempo: Ontspannen tempo (tussen 4,5 en 5 km/u)