Reacties en foto's

VOL

• dik v

( organisator / routebegeleiding ) 17-01-2023

Vanaf pakweg oktober het geluk gehad het bizarre geluk gehad om in vaak regenachtige weken net op die dag dat ik wandelde telkens opmerkelijk goed weer te hebben. Droge en soms bijzonder zonnige dagen in weken dat het vrijwel elke dag regende, soms een enkel klein buitje, net genoeg om toch maar wat regenkleding aan te trekken. Maar doorgaans was dat niet nodig. Veel wandelingen met bijzonder mooi zonnig weer met een uitzonderlijk licht als ik terugkijk. Daar zijn fotoos dan weer goed voor. Het voelde soms bijna genant. Elke keer weer goed wandelweer. Alsof de weergoden rekening hielden met de vaste dagen van mijn wandelingen. Maar daarmee was het zaterdag afgelopen. Hoewel ook nu de verwachtingen in de loop van de week iets verbeterden (met uiteindelijk een regenverwachting van zo'n 1,8 mm per uur als maximum) zag het ernaar uit dat we de regen zaterdag niet konden vermijden. het weerbericht gaf onverbiddelijk van uur tot uur een hele dag regen aan. Hoewel geen zware buien. Ik zag de bui al hangen en was na twee opzeggingen de dag tevoren bang voor nog een kleine golf op het laatste moment. Vroeg me zelfs af of wel zin had om te wandelen in de regen, zeker als er nog meer wandelaars zouden afzeggen. Maar als er nog vijf mensen de moeite namen om te komen, wie was ik dan om dat niet te honoreren. En enigszins boven mijn verwachting stonden op station Ede-Wageningen inderdaad vijf deelnemers, 3 stonden er al, 2 kwamen vrijwel gelijk met mij de stationshal binnen. Bij elkaar zag het eruit als een gezellig wandelclubje met vooral bekenden. Dat maakte meteen een goed begin.
    Een ander ding was dat vanwege de vernieuwing van het station in Ede en de werkzaamheden eromheen het pad aan het begin van de wandeling naar het bos van de Sysselt onzeker was. Veel kans dat het pad was afgesloten. De NS-wandeling naar Wageningen door het Renkumse beekdal bleek helemaal verlegd naar de zuidkant van de spoorweg. Veel onduidelijkheid, je weet soms niet waar je moet zoeken, maar met wat zoeken en misschien een beetje geluk vond ik na enkele missers een webpagina met een tijdelijke route naar de Sysselt (https://www.spoorzone-ede.nl/nieuws/tijdelijke-wandelroute-naar-de-sysselt). Met nog even een beetje verwarring stonden we na een hakselpad en twee poortjes met een klein beetje omlopen in het bos van de Sysselt. Niet helemaal richtingvast lopen we al gauw, hoewel niet in de bedoeling, langs het wat raadselachtige halfopen stukje Zandbos een populair zanderig stukje bos waar op warmere en drogere dagen mensen vaak mensen onder de verspreide bomen te vinden zijn, met spelende kinderen, ook wel het Paradijs genoemd. Hier in het noordwesten van de Sysselt lagen in het verleden in het bos nog stuifheuvels en uitgestoven laagvlakten. Ik besluit de wandeling om te draaien, omdat we al aan de noordkant van het bos zitten en omdat er veel kans lijkt op meer regen in de middag en het slimmer is nu eerst de open hoge Edese Heide (of Ederheide) over te steken. Bij het uitlopen van het bos stat een hele hoek van Thuja's of levensbomen, een soort vrij bijzondere grote coniferen, die al een tijdje niet heb kunnen terugvinden, een van de bijzonder getuigen van het feit dat de Sysselt een oud productiebos is waar al vanuit het verleden op een duurzame manier aan bosbouw wordt gedaan. Na een smal paadje door het bos en langs een stukje heide kijken we uit over de uitgestrekte glooiend omhooglopende Edese of Eder Heide met boven over de heide een 45 meter hoge heuvelrug van door het ijs van de ijstijd opgestuwd zand. Vanaf het pad omhoog over de heide zie je bovenop de hoge rand heuvelrug vlak voordat hij vrij steil omlaag loopt de bulten liggen van een vijftal grafheuvels op een plek met ver uitzicht. (Zelfs vandaag nog op een regenachtige dag met niet zo helder zicht.) Een mooi voorbeeld van hoe de grafheuvelbouwers hier op de Veluwe zo'n 5000 jaar geleden hoge plaatsen zochten om hun grafheuvels te bouwen en hun hun meest vooraanstaanden te begraven. Vaak plaatsen die om hun hoge ligging ook een rituele betekenis hadden. Het is een plek die het verdient, ook door zijn bijzonder mooie ligging, om het verhaal ervan eens iets uitvoeriger te vertellen met wat we nu over de bouwers van de grafheuvels en hun cultuur en rituelen weten of vermoeden. Als we bovenop staan kijken we uit over de uitgestrekte weidsheid van de heide in de laagte. We lopen bovenover langs de vijf grafheuvels. Met de regen end e wind het erbij is het tamelijk onguur hier boven op de heide. Vanaf de laatste grafheuvel blijkt een supersmal pad schuin omlaag te lopen over de heide in de richting van de schaapskooi, de schaapskudde loopt met herder voorlangs de schaapskooi. Vlakbij komen we de kudde tegen, met een jonge vrouwelijke herder, ze had besloten ondanks de regen toch nog een uurtje de hei op te gaan.
    Iets verderop komen we aan bij Natuurcentrum Veluwe, ook vandaag open, we zijn de enige bezoekers tot dat moment, en dat zal wellicht zo blijven. Ze hebben wel slagroom voor op de koffie (of sjokolademelk) maar geen gebak eronder, wel gevulde koeken, met een warme drank erbij is het toch prettig hier binnen te zitten tussen de opgezette beesten. Hoewel het geen moment droog is geweest (en dat zal de rest van de dag zo blijven), valt de regen me wel mee. Er is nog goed in te wandelen. Geen striemende regen in het gezicht, ik heb wel erger meegemaakt. Maar ondanks dat de regen me nog wel meevalt ben ik, en zijn de anderen denk ook, als we er binnenkomen door en door nat. Ondanks poncho en regenjack, het droogst nog onder mijn regenbroek. Van buitenaf van de regen of van binnenuit. Bij de Ginkel lopen we langs een stukje kleinschalig oud akkerland. Een klein bos en houtsingels bieden er wat beschutting tegen de regen. Bij Juffrouw Tok en pannekoekerestaurant Bloem steken we de weg over naar de Ginkelse Heide, met een tweede schaapskooi en een paar monumenten voor de herdenking van operatie Market Garden uit de 2e wereldoorlog. We steken een open wat hobbelig stukje heide over met lage heuveltjes, vanwege de regen wat beschut in de laagte blijvend. Naar een zelfs nu ik het al ken van eerder verrassend stukje wandeling door een kronkelend dalletje in het bos. Een waarschijnlijk heel oud overblijfsel uit het eind van de voorlaatste ijstijd gevormd door het ijs dat over de bodem van permafrost ging schuiven. Ik denk dat hier in een minder ver verleden een beek ontsprong die het Renkums Beekdal mede heeft vormgegeven. Het laat zien hoe nat het hier ooit aan de rand van de Veluwe is geweest. Na een stuk door het slingerende (beek)dalletje steken we door het bos door naar de open Ginkelse Heide. Daar zijn we weer even blootgesteld aan de elementen. Het zand van de brede paden opgelost in de gevallen regen van vandaag en vorige dagen lijkt een soort drijfzand geworden. Met tussendoor wat droge plekken of donbkere harde ondergrond. Langs de kortste route steken we de heide over. Aan de andere kant biedt het bos weer meer beschutting en is van de regen veel minder te merken. Het zou zelfs even droog kunnen zijn geweest. Langs boswegen onder hoge beuken en eiken en een open heideveldje komen we weer langs het Paradijs in het Zandbos. Dan staan we door de twee poortjes in de afrastering weer op het voormalig kazerneterrein in Ede. Achter de gebouwen van kazerne langs waar nu koren en muziekgezelschappen oefenplek hebben komen we terug op het station. Het is ongeveer kwart over drie. Dat zou ook op andere weekdagen nog ruim op tijd zijn om voor vier uur in te checken. Ondanks het weer wat mij betreft een geslaagde wandeling, niet op zijn minst door het gezelschap. Ik ben uiteindelijk blij dat ik naar buiten ben gegaan, wat ik ook bij anderen terughoorde. (Hoewel sommigen het wel erg vonden regenen en zich erg verregend voelden.) Gelukkig had ik nog droge kleren in mijn rugzak zodat ik droog in de trein zat op weg naar huis. Iedereen erg bedankt voor het meewandelen en voor de gezellige dag. Wellicht tot een volgende keer. (Ik voeg een link toe naar fotoreportage van de wandeling van vorig jaar, ongeveer in dezelfde tijd van het jaar, maar wel andersom, met wat meer informatie en ter vergelijking. Om niet te lang te hoeven wachten om wat beelden.)

Klik hier voor de foto's van deze tocht

• Joke H

14-01-2023

Beste Dik, het was vandaag een regendag-wandeling die erg gezellig was. Veel waterplassen en lekkere koffie in het Natuurcentrum. Zelfs de schapen waren buiten met hun herderin. Het laatste stukje van mijn terugreis in de bus zat ik aangenaam bij de verwarming.🤗 Allemaal bedankt voor de gezelligheid en tot een volgende keer, groetjes Joke

Ik vond het tempo: Ontspannen tempo (tussen 4,5 en 5 km/pu)